З А К О Н У К Р А Ї Н И Про дошкільну освіту

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, N 49, ст.259 ) { Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 2905-III ( 2905-14 ) від 20.12.2001, ВВР, 2002, N 12-13, ст.92
N 380-IV ( 380-15 ) від 26.12.2002, ВВР, 2003, N 10-11, ст.86
N 1344-IV ( 1344-15 ) від 27.11.2003, ВВР, 2004, N 17-18, ст.250
N 2285-IV ( 2285-15 ) від 23.12.2004, ВВР, 2005, N 7-8, ст.162
N 2505-IV ( 2505-15 ) від 25.03.2005, ВВР, 2005, N 17, N 18-19,
ст.267
N 3235-IV ( 3235-15 ) від 20.12.2005, ВВР, 2006, N 9, N 10-11,
ст.96
N 142-V ( 142-16 ) від 14.09.2006, ВВР, 2006, N 44, ст.433
N 489-V ( 489-16 ) від 19.12.2006, ВВР, 2007, N 7-8, ст.66
N 749-V ( 749-16 ) від 15.03.2007, ВВР, 2007, N 18-19, ст.269 }
{ Додатково див. Закон
N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007, ВВР, 2008, N 5-6, N 7-8,
ст.78 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законом
N 290-VI ( 290-17 ) від 20.05.2008, ВВР), 2008, N 27-28, ст.251 }
{ Додатково див. Закон
N 835-VI ( 835-17 ) від 26.12.2008, ВВР, 2009, N 20, N 21-22,
ст.269 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 2442-VI ( 2442-17 ) від 06.07.2010, ВВР, 2010, N 46, ст.545
N 2555-VI ( 2555-17 ) від 23.09.2010, ВВР, 2011, N 6, ст.41
N 5029-VI ( 5029-17 ) від 03.07.2012, ВВР, 2013, N 23, ст.218
N 5475-VI ( 5475-17 ) від 06.11.2012, ВВР, 2013, N 44-45, ст.634
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
{ у тексті Закону слова "спеціально уповноважений центральний
орган виконавчої влади у галузі освіти і науки" в усіх
відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері освіти" у відповідному відмінку;
слова "спеціально уповноважений центральний орган виконавчої
влади у галузі охорони здоров’я" в усіх відмінках замінено
словами "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує
формування державної політики у сфері охорони здоров’я" у
відповідному відмінку;
слова "Академія педагогічних наук" у всіх відмінках замінено
словами "Національна академія педагогічних наук України" у
відповідному відмінку згідно із Законом N 5460-VI ( 5460-17 )
від 16.10.2012 }
Цей Закон визначає правові, організаційні та фінансові засади
функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка
забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, грунтується на
поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях
вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду,
сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в
Україні.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Законодавство України про дошкільну освіту
Законодавство України про дошкільну освіту базується на
Конституції України ( 254к/96-ВР ) і складається із Закону України
"Про освіту" ( 1060-12 ), цього Закону, інших нормативно-правових
актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість
яких надана Верховною Радою України.
Стаття 2. Основні завдання законодавства України про
дошкільну освіту
Основними завданнями законодавства України про дошкільну
освіту є:
забезпечення права дитини на доступність і безоплатність
здобуття дошкільної освіти;
забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку
системи дошкільної освіти;
визначення змісту дошкільної освіти;
визначення органів управління дошкільною освітою та їх
повноважень;
визначення прав та обов'язків учасників навчально-виховного
процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства
про дошкільну освіту;
створення умов для благодійної діяльності у сфері дошкільної
освіти.
Стаття 3. Державна політика у сфері дошкільної освіти
1. Держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та
створює належні умови для її здобуття.
Державна політика у сфері дошкільної освіти визначається
Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами і
втілюється центральними і місцевими органами виконавчої влади,
органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органами
місцевого самоврядування. { Абзац другий частини першої статті 3
із змінами, внесеними згідно із Законом N 5460-VI ( 5460-17 ) від
16.10.2012 }
2. Держава:
надає всебічну допомогу сім'ї у розвитку, вихованні та
навчанні дитини;
забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в
державних і комунальних дошкільних навчальних закладах у межах
державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти
(Базового компонента дошкільної освіти) та обов'язкову дошкільну
освіту дітей старшого дошкільного віку; { Абзац третій частини
другої статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2442-VI
( 2442-17 ) від 06.07.2010 }
піклується про збереження та зміцнення здоров'я,
психологічний і фізичний розвиток дітей;
сприяє розвиткові та збереженню мережі дошкільних навчальних
закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.
Стаття 4. Дошкільна освіта. Дошкільний вік
1. Дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою
частиною системи безперервної освіти в Україні.
2. Дошкільна освіта - цілісний процес, спрямований на:
забезпечення різнобічного розвитку дитини дошкільного віку
відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних,
психічних та фізичних особливостей, культурних потреб;
формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття
нею життєвого соціального досвіду.
3. Дошкільний вік - базовий етап фізичного, психологічного та
соціального становлення особистості дитини.
4. Періоди дошкільного віку:
немовляти;
молодший дошкільний;
середній дошкільний;
старший дошкільний.
Стаття 5. Система дошкільної освіти
Систему дошкільної освіти становлять:
дошкільні навчальні заклади незалежно від підпорядкування,
типів і форми власності;
наукові і методичні установи;
органи управління освітою;
освіта та виховання в сім'ї.
Стаття 6. Принципи дошкільної освіти
Принципами дошкільної освіти є:
доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що
надаються системою дошкільної освіти;
рівність умов для реалізації задатків, нахилів, здібностей,
обдарувань, різнобічного розвитку кожної дитини;
єдність розвитку, виховання, навчання і оздоровлення дітей;
єдність виховних впливів сім'ї і дошкільного навчального
закладу;
наступність і перспективність між дошкільною та початковою
загальною освітою;
світський характер дошкільної освіти;
особистісно-орієнтований підхід до розвитку особистості
дитини;
демократизація та гуманізація педагогічного процесу;
відповідність змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти
особливостям розвитку та стану здоров'я дитини дошкільного віку.
Стаття 7. Завдання дошкільної освіти
Завданнями дошкільної освіти є:
збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного
здоров'я дитини;
виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до
родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови,
регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних
цінностей Українського народу, а також цінностей інших націй і
народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
{ Абзац третій статті 7 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5029-VI ( 5029-17 ) від 03.07.2012 }
формування особистості дитини, розвиток її творчих
здібностей, набуття нею соціального досвіду;
виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти,
забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати
освіту;
здійснення соціально-педагогічного патронату сім'ї.
Стаття 8. Роль сім'ї у дошкільній освіті
1. Сім'я зобов'язана сприяти здобуттю дитиною освіти у
дошкільних та інших навчальних закладах або забезпечити дошкільну
освіту в сім'ї відповідно до вимог Базового компонента дошкільної
освіти.
2. Відвідування дитиною дошкільного навчального закладу не
звільняє сім'ю від обов'язку виховувати, розвивати і навчати її в
родинному колі.
3. Батьки або особи, які їх замінюють, несуть
відповідальність перед суспільством і державою за розвиток,
виховання і навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров'я,
людської гідності.
Стаття 9. Здобуття дошкільної освіти
1. Громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри,
політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та
соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних
або інших ознак мають рівні права на здобуття дошкільної освіти у
дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування,
типів і форми власності, а також у сім'ї.
2. Здобуття дошкільної освіти в дошкільних навчальних
закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності
має забезпечити виконання вимог Базового компонента дошкільної
освіти.
3. Іноземці та особи без громадянства, які перебувають в
Україні на законних підставах, здобувають дошкільну освіту в
порядку, встановленому для громадян України.
4. Відповідальність за здобуття дітьми дошкільної освіти
покладається на їхніх батьків, а дітьми, позбавленими
батьківського піклування, - на осіб, які їх замінюють, та на
навчальні заклади, де вони утримуються.
5. Дитина може здобувати дошкільну освіту за бажанням батьків
або осіб, які їх замінюють:
у дошкільних навчальних закладах незалежно від
підпорядкування, типів і форми власності;
у сім'ї (до досягнення дитиною п'ятирічного віку); { Абзац
третій частини п'ятої статті 9 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 2442-VI ( 2442-17 ) від 06.07.2010 }
за допомогою фізичних осіб з високими моральними якостями,
які мають відповідну вищу педагогічну освіту, ліцензію на право
надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти та фізичний стан
здоров'я яких дозволяє виконувати обов'язки педагога.
Стаття 10. Мова у дошкільній освіті
Мова у дошкільній освіті визначається статтею 20 Закону
України "Про засади державної мовної політики" ( 5029-17 ). { Стаття 10 в редакції Закону N 5029-VI ( 5029-17 ) від
03.07.2012 }
Розділ II
НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ СИСТЕМИ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ, ЇХ ПОВНОВАЖЕННЯ
Стаття 11. Дошкільний навчальний заклад та його
повноваження
1. Дошкільний навчальний заклад - навчальний заклад, що
забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти,
її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та
готовність продовжувати освіту.
2. Дошкільний навчальний заклад:
задовольняє потреби громадян відповідної території в здобутті
дошкільної освіти;
забезпечує відповідність рівня дошкільної освіти вимогам
Базового компонента дошкільної освіти;
створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та
навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та
зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та
забезпечує їх дотримання;
формує у дітей гігієнічні навички та основи здорового способу
життя, норми безпечної поведінки;
сприяє збереженню та зміцненню здоров'я, розумовому,
психологічному і фізичному розвитку дітей;
здійснює соціально-педагогічний патронат, взаємодію з сім'єю;
є осередком поширення серед батьків психолого-педагогічних та
фізіологічних знань про дітей дошкільного віку;
додержується фінансової дисципліни, зберігає
матеріально-технічну базу;
здійснює інші повноваження відповідно до статуту дошкільного
навчального закладу.
3. Дошкільний навчальний заклад, заснований на приватній
формі власності, здійснює свою діяльність за наявності ліцензії на
право надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти, виданої у
встановленому законодавством України порядку.
4. Режим роботи дошкільного навчального закладу незалежно від
підпорядкування, типу і форми власності, тривалість перебування в
ньому дітей встановлюються його засновником (власником) відповідно
до законодавства України за погодженням з відповідними органами
управління освітою та відповідними органами управління охорони
здоров'я.
За бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, у дошкільному
навчальному закладі може встановлюватися гнучкий режим роботи,
який передбачає організацію різнотривалого, цілодобового
перебування дітей, а також чергові групи у вихідні, неробочі та
святкові дні.
5. Дошкільний навчальний заклад, що здійснює інноваційну
діяльність, може мати статус експериментального. Такий статус
надається йому згідно з Положенням про порядок здійснення
інноваційної освітньої діяльності ( z0946-00 ), затвердженим
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері освіти. Статус
експериментального не змінює підпорядкування, тип і форму
власності дошкільного навчального закладу.
6. У дошкільному навчальному закладі незалежно від
підпорядкування, типу і форми власності не допускаються створення
і діяльність організаційних структур політичних партій та
релігійних організацій.
Стаття 12. Типи дошкільних навчальних закладів
1. Відповідно до потреб громадян України створюються такі
дошкільні навчальні заклади:
дошкільний навчальний заклад (ясла) для дітей віком від двох
місяців до трьох років, де забезпечуються догляд за ними, а також
їх розвиток і виховання відповідно до вимог Базового компонента
дошкільної освіти;
дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) для дітей віком від
двох місяців до шести (семи) років, де забезпечуються догляд за
ними, розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового
компонента дошкільної освіти;
дошкільний навчальний заклад (дитячий садок) для дітей віком
від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток,
виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента
дошкільної освіти;
дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) компенсуючого типу
для дітей віком від двох до семи (восьми) років, які потребують
корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого
лікування та реабілітації. Дошкільні навчальні заклади
(ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та
санаторні;
будинок дитини - дошкільний навчальний заклад системи охорони
здоров'я для медико-соціального захисту дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування, а також для дітей з вадами
фізичного та (або) розумового розвитку від народження до трьох
(для здорових дітей) та до чотирьох (для хворих дітей) років;
дошкільний навчальний заклад (дитячий будинок) інтернатного
типу забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну
адаптацію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського
піклування, дошкільного та шкільного віку, які перебувають у
родинних стосунках та утримуються за рахунок держави;
дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) сімейного типу для
дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, які
перебувають в родинних стосунках і де забезпечуються їх догляд,
розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового
компонента дошкільної освіти;
дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу
для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, у складі
якого можуть бути групи загального розвитку, компенсуючого типу,
сімейні, прогулянкові, в яких забезпечується дошкільна освіта з
урахуванням стану здоров'я дітей, їх розумового, психологічного,
фізичного розвитку;
дошкільний навчальний заклад (центр розвитку дитини), в якому
забезпечуються фізичний, розумовий і психологічний розвиток,
корекція психологічного і фізичного розвитку, оздоровлення дітей,
які відвідують інші навчальні заклади чи виховуються вдома.

{ Абзац одинадцятий частини першої статті 12 виключено на
підставі Закону N 290-VI ( 290-17 ) від 20.05.2008 }
2. Перелік дошкільних навчальних закладів (ясел-садків)
компенсуючого типу визначається центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у
сфері освіти за погодженням із центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони
здоров'я.
3. Для задоволення освітніх потреб громадян дошкільний
навчальний заклад може входити до складу навчально-виховного
комплексу "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній
навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад -
дошкільний навчальний заклад" або до складу об'єднання з іншими
навчальними закладами.
Для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації
ранньої корекційної та лікувально-відновлювальної роботи при
спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах),
загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах) можуть
створюватися дошкільні групи.
Для забезпечення реалізації прав дитини на родинні зв'язки
при загальноосвітніх школах-інтернатах для дітей-сиріт і дітей,
позбавлених батьківського піклування, можуть створюватися
дошкільні відділення.
Для задоволення освітніх, соціальних потреб громадян можуть
створюватися дошкільні навчальні заклади з сезонним перебуванням
дітей.
Стаття 13. Статут дошкільного навчального закладу
1. Дошкільний навчальний заклад є юридичною особою і діє на
підставі статуту. { Абзац перший частини першої статті 13 в
редакції Закону N 2555-VI ( 2555-17 ) від 23.09.2010 }
Статут дошкільного навчального закладу незалежно від
підпорядкування, типу і форми власності розробляється відповідно
до Конституції України ( 254к/96-ВР ), Закону України "Про
освіту" ( 1060-12 ), цього Закону, Положення про дошкільні
навчальні заклади ( 305-2003-п ).
2. Положення про дошкільні навчальні заклади ( 305-2003-п )
затверджується Кабінетом Міністрів України.
Дошкільний навчальний заклад незалежно від підпорядкування,
типу і форми власності на основі Положення про дошкільні навчальні
заклади розробляє статут, який затверджується засновником
(власником), погоджується з відповідним органом управління освітою
та реєструється місцевим органом виконавчої влади у порядку,
встановленому законодавством України.
Стаття 14. Комплектування груп дошкільного навчального
закладу
1. Групи у дошкільному навчальному закладі комплектуються за
віковими, сімейними, родинними ознаками.
2. Наповнюваність груп у дошкільних навчальних закладах
становить:
для дітей віком до одного року - до 10 осіб;
для дітей віком від одного до трьох років - до 15 осіб;
для дітей віком від трьох до шести (семи) років - до 20 осіб;
різновікові - до 15 осіб;
з короткотривалим і цілодобовим перебуванням дітей - до
10 осіб;
в оздоровчий період - до 15 осіб.
Засновник (власник) може встановлювати меншу наповнюваність
груп дітьми у дошкільному навчальному закладі.
У дошкільних навчальних закладах, розташованих у селах,
селищах, кількість дітей у групах визначається засновником
(власником) залежно від демографічної ситуації.
3. Для дошкільного навчального закладу (ясел-садка)
компенсуючого типу незалежно від підпорядкування і форми власності
кількість дітей у групах визначається центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері освіти за погодженням із центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у
сфері охорони здоров'я та центральним органом виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. { Частина третя статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
Стаття 15. Статус дошкільного навчального закладу
1. Дошкільні навчальні заклади можуть бути державної,
комунальної та приватної форм власності.
2. Статус державного має дошкільний навчальний заклад,
заснований на державній формі власності.
3. Статус комунального має дошкільний навчальний заклад,
заснований на комунальній формі власності.
4. Статус приватного має дошкільний навчальний заклад,
заснований на приватній формі власності.
Стаття 16. Створення, реорганізація та ліквідація
дошкільного навчального закладу
1. Створення, реорганізація і ліквідація дошкільних
навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форми
власності здійснюються у порядку, встановленому Кабінетом
Міністрів України.
2. Державні дошкільні навчальні заклади створюються
центральними органами виконавчої влади, комунальні дошкільні
навчальні заклади - місцевими органами виконавчої влади або
органами місцевого самоврядування з урахуванням
соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних
потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної
навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних
кадрів, а також з дотриманням санітарно-гігієнічних норм, правил і
стандартів.
3. Рішення про створення, реорганізацію приватного
дошкільного навчального закладу приймається засновником
(власником) за наявності необхідної навчально-методичної та
матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з
дотриманням санітарно-гігієнічних норм, правил і стандартів за
погодженням із відповідним органом виконавчої влади з питань
освіти та відповідним органом виконавчої влади з питань охорони
здоров'я.
Рішення про ліквідацію приватного дошкільного навчального
закладу приймається засновником (власником) за погодженням із
відповідним органом виконавчої влади з питань освіти.
4. Рішення про створення, реорганізацію або ліквідацію
дошкільного навчального закладу (дитячого будинку) інтернатного
типу для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського
піклування, дошкільного навчального закладу (ясел-садка)
компенсуючого типу приймаються Радою міністрів Автономної
Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими
державними адміністраціями за погодженням із центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері освіти.
5. Вивільнені приміщення ліквідованих державних та
комунальних дошкільних навчальних закладів використовуються
виключно для роботи з дітьми.
Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні
ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи
відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної
освіти, використовується виключно із зазначеною метою.
6. Засновник (власник) державного чи комунального дошкільного
навчального закладу не має права безпідставно ліквідувати його,
зменшувати в ньому площу території, кількість груп, а також
здавати в оренду приміщення (будівлі).
Реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних
навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів,
створених колишніми сільськогосподарськими колективними та
державними господарствами, допускається лише за згодою
територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або
на підставі результатів місцевого референдуму.
Дошкільні навчальні заклади передаються центральними органами
державної влади або власником з державної до комунальної власності
на безоплатній основі.
Приватні дошкільні навчальні заклади можуть бути передані
засновником (власником) до комунальної власності на безоплатній
основі, за згодою сторін.
Розділ III
УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Стаття 17. Органи управління системою дошкільної освіти
Управління системою дошкільної освіти здійснюють:
центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування
та реалізує державну політику у сфері освіти;
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну
політику у сфері освіти; { Статтю 17 доповнено новим абзацом згідно із Законом N 5460-VI
( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані
дошкільні навчальні заклади;
Рада міністрів Автономної Республіки Крим;
обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні
адміністрації; { Абзац шостий статті 17 із змінами, внесеними
згідно із Законом N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
органи місцевого самоврядування.
Стаття 18. Основні завдання органів управління
системою дошкільної освіти
Основними завданнями органів управління системою дошкільної
освіти є:
створення умов для здобуття дітьми дошкільної освіти;
прогнозування, забезпечення розвитку дошкільної освіти та
мережі дошкільних навчальних закладів незалежно від типів і форми
власності відповідно до освітніх запитів населення;
ліцензування приватних дошкільних навчальних закладів,
юридичних і фізичних осіб на право надання освітніх послуг у сфері
дошкільної освіти;
державна атестація дошкільних навчальних закладів, доведення
результатів ліцензування та атестації до громадськості через
засоби масової інформації;
соціальний захист, охорона життя, здоров'я та захист прав
учасників навчально-виховного процесу в дошкільному навчальному
закладі;
здійснення контролю за виконанням завдань дошкільної освіти
та додержанням вимог Базового компонента дошкільної освіти,
навчально-методичного керівництва та державного інспектування в
дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування,
типів та форми власності;
організація науково-методичного забезпечення дошкільної
освіти, впровадження в практику досягнень науки, передового
досвіду, новітніх педагогічних технологій;
ведення обліку дітей дошкільного віку;
проведення експериментальної та інноваційної діяльності;
здійснення міжнародного співробітництва у системі дошкільної
освіти;
забезпечення системи дошкільної освіти керівними і
педагогічними кадрами, сприяння їх підготовці, підвищенню
кваліфікації і проведенню атестації.
Стаття 19. Повноваження органів виконавчої
влади та органів місцевого самоврядування
в системі дошкільної освіти
1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує
формування та реалізує державну політику у сфері освіти:
{ Абзац другий частини першої статті 19 виключено на підставі
Закону N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
здійснює у межах своїх повноважень нормативно-правове
регулювання відносин у системі дошкільної освіти;
розробляє та затверджує державні нормативи фінансового,
матеріального забезпечення дітей та матеріально-технічного
оснащення дошкільних навчальних закладів;
визначає перспективи і пріоритетні напрями розвитку системи
дошкільної освіти;
розробляє та затверджує Базовий компонент дошкільної освіти;
{ Абзац шостий частини першої статті 19 в редакції Закону
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
{ Абзац сьомий частини першої статті 19 виключено на підставі
Закону N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
{ Абзац восьмий частини першої статті 19 виключено на
підставі Закону N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
визначає порядок атестації педагогічних працівників системи
дошкільної освіти;
приймає рішення щодо організації інноваційної діяльності у
системі дошкільної освіти, координує та контролює її проведення;
затверджує типові переліки обов'язкового
навчально-дидактичного та іншого обладнання, у тому числі
корекційного, програмно-методичних та навчально-наочних
посібників, художньої літератури;
здійснює в установленому законодавством порядку міжнародне
співробітництво у системі дошкільної освіти.
Акти центрального органу виконавчої влади, що забезпечує
формування та реалізує державну політику у сфері освіти, прийняті
у межах його повноважень, є обов'язковими для інших центральних
органів виконавчої влади, яким підпорядковані дошкільні навчальні
заклади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних,
Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
районних державних адміністрацій, органів місцевого
самоврядування, дошкільних навчальних закладів незалежно від
підпорядкування, типів і форми власності. { Абзац тринадцятий
частини першої статті 19 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування
та реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні
органи виконавчої влади, яким підпорядковані дошкільні навчальні
заклади, здійснюють інші повноваження, передбачені законами
України та положеннями про них.
2. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні,
Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні
державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі
дошкільної освіти в межах їх компетенції: { Абзац перший частини
другої статті 19 із змінами, внесеними згідно із Законом N 5460-VI
( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної
освіти на відповідній території;
ведуть облік дітей дошкільного віку;
контролюють додержання вимог законів та інших
нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти, обов'язкове
виконання Базового компонента дошкільної освіти всіма дошкільними
навчальними закладами незалежно від підпорядкування, типів та
форми власності, розташованими на їх території;
беруть участь у розробленні та реалізації змісту дошкільної
освіти;
створюють умови для одержання громадянами дошкільної освіти;
організовують наукове, програмно-методичне, кадрове,
матеріальне забезпечення діяльності педагогічних працівників у
сфері дошкільної освіти, їх підготовку, перепідготовку, підвищення
кваліфікації та атестацію;
здійснюють добір, призначення на посади та звільнення з посад
керівних кадрів у державних і комунальних дошкільних навчальних
закладах;
проводять ліцензування приватних дошкільних навчальних
закладів, юридичних і фізичних осіб на право надання освітніх
послуг у сфері дошкільної освіти, атестацію дошкільних навчальних
закладів, розташованих на їх територі
Кiлькiсть переглядiв: 347

Коментарi